Bloei in de sierteeltsector

3 mei 2016

De sierteeltsector floreert in Nederland. Veredelaars, kwekers en retailers, allemaal dragen ze bij aan de toppositie van Nederland in de wereldwijde handel in bloemen en planten. Niet alleen door kennis van veredeling, teelt en handel. Ook door innovatieve techniek en creatieve marketing.

Bloei in de sierteeltsector Bloei in de sierteeltsector

De Nederlandse groothandel is goed voor 60% van de wereldwijde bloemenhandel en is marktleider in Europa (bron: brancheonderzoek Rabobank). West-Europa, de Verenigde Staten en Japan zijn al langer de stabiele grote markten. Als groeimarkten worden Midden- en Oost-Europa aangemerkt.

Nieuwe marketingstrategieën

Internetmarketing is sterk in ontwikkeling. Via internet gaat informatie razendsnel de wereld over. Denk aan populaire communicatie kanalen als Facebook, Pinterest en YouTube. De sierteeltsector maakt hier met haar fleurige producten steeds meer gebruik van. In de vertaalbranche herkennen wij deze trend. Wij zien een opkomst van korte informatieve teksten die onze klanten speciaal voor dit soort media laten vertalen.

Consument en cultuur

Ken je doelgroep, dat is regel 1 in marketing. De smaak van de consument is grotendeels cultureel bepaald. Zo houden Zuid-Europeanen van kleurrijke bloemen, terwijl in Japan witte bloemen en pasteltinten populair zijn. In de internationale handel moet je rekening houden met dit soort cultuurverschillen. Dat geldt ook in de sierteelt voor de informatie naar handelspartners en consumenten in het buitenland.

Taal is een onderdeel van cultuur. Dus ook bij de vertaling van teksten moet je rekening houden met cultuurverschillen. Kies voor vertaalwerk daarom een bureau dat met moedertaalsprekers werkt. Context Talen werkt volgens dit moedertaalprincipe met taal- en domeindeskundige vertalers. Zij creëren de juiste voedingsbodem voor een bloeiende wereldhandel.

Meer nieuws